Jobba med kundtjänst utomlands: Så funkar det!
Om du funderar på att starta ett nytt äventyr utomlands och tycker om att prata med människor, kan ett jobb som kundtjänstagent vara det perfekt för dig!
Innehåll:
- Vad kommer du att göra som kundtjänstmedarbetare utomlands?
- Kunskaper du behöver inom kundtjänst
- Vad är bra kundservice?
- Arbetstider och lönevillkor
- 10 anledningar till varför du bör arbeta som kundtjänstagent utomlands
På senare år har många företag börjat flytta sina kundtjänster utomlands, främst då de på detta sätt kan få billigare hyror och på grund av att andra länder har mer attraktiva arbetsmarknader.
Vi har sett en enorm ökning av företag som anlitar kundtjänstmedarbetare. Dessa företag letar särskilt efter personer som är flerspråkiga och som kan tänka sig att flytta utomlands. Det bästa med denna karriärmöjlighet är att många jobb inom detta område är samma oavsett vilket land du bor i, vilket gör det till en perfekt sysselsättning för dem som har drömmar om att kombinera resande och arbete.
Ingen kan resa på heltid, så om du vill fortsätta en äventyrlig livsstil måste du också tjäna lite pengar på vägen. Och då du inte vill slösa alla dina pengar har du förmodligen funderat på vilka jobb som kan finansiera dina resor. Det är dock viktigt att komma ihåg att livet som resenär inte alltid är oavbrutet roligt, du behöver även andra saker att fylla din vardag med. Men att välja en position som kundtjänstagent kan vara en givande upplevelse och öppna dörrar för dig senare i livet.
Att arbeta på ett callcenter kräver både stark kompetens och engagemang, till exempel när du söker roller, går på intervjuer och är ny på ett företag. I många avseenden är det ett perfekt jobb för unga människor som inte är redo att slå sig ner och hitta en permanent karriär riktigt än.
För många emigranter är det inte själva kundtjänstjobbet i sig som lockar, utan upplevelsen av att bo och jobba utomlands. I det här jobbet är ditt liv kanske inte det mest glamorösa, men du kommer att kompensera för det med potentiellt lägre hyra och spänningen som är att bo i ett annat land. Att bygga ett nytt liv i ett nytt land med en ny kultur är extremt fängslande och lärorikt - så det här är en möjlighet du inte vill missa.
Om du tycker att det låter intressant att arbeta som kundtjänstagent utomlands, finns det mer att lära dig om denna möjlighet!
Vad kommer du att göra som kundtjänstmedarbetare utomlands?
Att arbeta som kundtjänstagent är en stor roll för nyutexaminerade eller personer utan särskilt stor akademisk- eller yrkeserfarenhet.
Din roll i företaget kommer att vara att erbjuda support till kunder som kontaktar dig med frågor, klagomål eller problem. Du kan också prata med personer som vill köpa en produkt eller tjänst. Dessa samtal sker via telefon, e-post, onlinechatt eller på ditt företags sociala medieplattformar.
Som kundtjänstagent agerar du som representant för företaget och har som uppgift att vara kundens kontakt med företaget. Det blir ditt ansvar att svara på frågor och hjälpa kunden att förstå vad ditt företag säljer eller erbjuder.
Om dina egna kunskaper inte räcker till för att lösa de problem som kunder kan ha, kommer du att fungera som ett centralt nav som styr samtal till olika avdelningar. Men även om du kan vidarebefordra frågor till dina kollegor, behöver du fortfarande ha en allmän kunskap om alla avdelningar. Detta hjälper dig att sälja via telefon, hantera klagomål och svara på generella frågor om ditt företag.
Det är en extremt viktig roll eftersom du ibland kan vara den enda kontakten en kund har med ditt företag. Om du ger dem ett dåligt intryck kan de bli avskräckta från att köpa något eller inte vilja komma tillbaka till ditt företag igen. Så även om det kan låta som ett enkelt jobb kommer du att ha ett stort ansvar på dina axlar.
En positiv aspekt är att arbetet du utför som kundtjänstagent är väldigt snarlikt, oavsett vilket företag du arbetar för. Du måste dock bekanta dig med ditt företags verksamhet och kundernas behov för att göra ditt jobb effektivt.
Som med de allra flesta tjänster kommer du under de första veckorna att få utbildning i hur du gör ditt jobb. Denna utbildning kan innefatta att lära dig om kunder, öva på vanliga svar att ge och lära dig om ditt företags tjänster.
Här är en snabb genomgång av de ansvarsområden och vanliga uppgifter du kommer att utföra som kundtjänstagent utomlands:
- Prata med kunder via telefon, e-post, onlinechatt eller sociala medier
- Lyssna på kunders frågor och klagomål, samt svara enligt företagets riktlinjer
- Hålla ett register över personlig information för att skapa, uppdatera och redigera kundkonton
- Hålla ett register över samtalsinformation att vidarebefordra till dina kollegor för granskning och rapportering
- Skicka kunder till relevanta team för att hantera deras förfrågningar
- Hantera arga kunder på ett lugnt och sansat sätt och minska aggressiva situationer
- Föreslå produkter och tjänster som kunder kan gilla, baserat på deras krav
- Ringa kunder för att följa upp tidigare diskussioner
Om alla dessa uppgifter låter som saker som du skulle kunna hantera, kan en roll som kundtjänstagent vara perfekt för dig.
Kunskaper du behöver inom kundtjänst
Du behöver inte många akademiska kvalifikationer för att bli en kundtjänstagent, men det finns några personliga färdigheter som du förväntas visa.
Som vi har diskuterat är kundtjänstagenter ofta de enda personerna i företaget som en kund pratar med. Av denna anledning är det viktigt att du har rätt kompetens för att hantera klagomål och frågor på bästa möjliga sätt.
Här är några av de viktigaste färdigheterna som du behöver för att få ett jobb som kundtjänstagent:
1. Problemlösningsförmåga
Problemlösningsförmåga är en avgörande del av varje kundtjänstagents jobb. Att använda dessa färdigheter hjälper dig att hitta och föreslå effektiva lösningar som kunden inte visste fanns tillgängliga.
Tyvärr kan du inte alltid förvänta dig att dina samtal med kunder kommer gå smidigt. Du kommer ofta behöva använda dig utav problemlösningsförmåga för att komma till roten av en kunds problem.
Du kan även behöva återskapa ett problem innan du kan diagnostisera problemet. Eller så kanske du måste ställa frågor till kunden innan du kan ta reda på var deras problem ligger.
2. Tålamod
Tålamod är en annan viktig färdighet som alla blivande kundtjänstagenter bör ha. Många kunder kan vara förvirrade eller frustrerade när de tar kontakt med dig, eller så kanske de helt enkelt inte förstår vad du försöker berätta för dem via telefon.
De flesta kunder behöver någon som kan lyssna och förstå situationen för att kunna hjälpa till att lösa deras problem, snarare än att känna sig som en olägenhet.
Du kan inte förvänta dig att alla problem kommer gå snabbt att lösa. Var beredd att arbeta på dina tålamodsfärdigheter för att förstå varje kunds problem till fullo innan du hittar en lösning.
3. Emotionell intelligens
Förmågan att sätta sig själv i någon annans situation och förstå situationer ur olika perspektiv är viktiga egenskaper hos de som har emotionell intelligens. Denna färdighet kommer vara särskilt praktisk när du arbetar som kundtjänstagent.
Med dessa färdigheter kan du kommunicera effektivt med vilken typ av kund som helst, och om de är frustrerade tar du det inte personligt utan fokuserar bara på att ge dem den hjälp och information de behöver.
Att visa empati och känslomässig intelligens kan avväpna negativa situationer och hjälpa till att lösa problem mycket snabbare.
När allt kommer omkring sägs det att kunden alltid har rätt så att kunna hantera förfrågningar – oavsett vad dina personliga känslor är – är en stor färdighet att ha.
4. God kommunikationsförmåga
Som kundtjänstagent kommer du att prata med människor hela dagen så det är viktigt att ha god kommunikationsförmåga. Och då du är i frontlinjen av ditt företag, måste du kunna kommunicera tydligt och effektivt. Utan dessa kunskaper är det svårt att tillfredsställa kunder och stötta dem med deras problem.
Felkommunikation kan dessutom ofta leda till en rad problem när du arbetar som kundtjänstagent, som att kunder blir förvirrade, arga eller besvikna på din tjänst.
I slutet av varje kundinteraktion ska kunden känna sig säker och ha svaret på frågan de kom till dig med.
5. Positiv grundattityd
Att kunna sätta en positiv snurr på stressiga situationer är en färdighet som alla behöver i sitt liv, särskilt kundtjänstagenter. Hur du uppför dig i kundinteraktioner är inte bara en reflektion av dig som person utan även ditt företag. Om du stöter på negativitet och inte tillfredsställer kunden, kommer de att ha en negativ uppfattning om ditt företag.
Försök därmed hitta det positiva i situationen när en kund kommer till dig med ett problem. Du kommer att bli förvånad över hur långt detta kan ta dig.
Ta till exempel en titt på dessa två meddelanden nedan. Ett är positivt och ett är lite mer negativt. Om du var kund, vilken skulle få dig att må bättre?
"Tyvärr, den produkten är inte längre tillgänglig. Jag kan inte skicka den till dig."
Eller
"Produkten kommer tillbaka i lager om några veckor. Jag kan lägga en beställning åt dig nu så att du får den direkt?”
Det första meddelandet är ganska ohjälpsamt och kan tolkas som att agenten har en dålig attityd. Kunden lär lägga på efter detta meddelande och köpa produkten någon annanstans.
Det andra budskapet är mycket mer positivt. Kundtjänstagenten har hjälpt kunden och till och med erbjudit att göra en beställning på produkten de önskar.
6. Tidshantering
Även om det är viktigt att ha tålamod och ge din odelade uppmärksamhet åt varje kund du pratar med, kommer du inte alltid ha tillräckligt med tid för att göra detta.
Du kan inte spendera all din tid på bara en kund när det finns andra människor som väntar på att få prata med dig. Att ha förmågan att hantera din tid väl är viktigt så du får allt ditt arbete gjort på en dag - ingen vill jobba över!
Du måste även veta när du kan hjälpa kunder och när du inte har kompetens eller kunskap för att göra det. Om du inte kan hjälpa en kund, skicka dem snabbt vidare till en annan avdelning som kan. Att försöka hjälpa en kund utan rätt kunskap kommer bara att vara ett slöseri med bådas tid.
7. Människoorienterad
Det kan tyckas vara en självklar färdighet, men om du söker ett jobb där du måste prata med människor hela dagarna bör du vara människoorienterad. Du ska vilja hjälpa andra och få tillfredsställelse av att ge kunder de råd och den information de behöver.
Om du inte är en naturligt människoorienterad person kan det vara svårt att arbeta som kundtjänstagent.
Vad är bra kundservice?
Om du nu överväger en roll inom kundservice, kan det vara bra att fundera på vad som faktiskt är "bra kundservice". Om du ska ansvara för att leverera detta till varje kund, måste du åtminstone veta vad det är!
Vi kan alla se tillbaka på en tid när vi fick dålig service. Kanske lyssnade agenten inte på vårt problem, eller så var de rent ut sagt oförskämda. Oavsett orsaken är dålig kundservice svårt att glömma. Det är därför det är så viktigt för företag att anlita utmärkta kundtjänstagenter – som du!
Oavsett var du arbetar måste du exemplifiera några nyckelprinciper för god kundservice. Du bör komma ihåg dessa vid varje kundinteraktion om du vill göra ett gott intryck på din arbetsgivare.
Dessa principer inkluderar:
- Skapa ett personligt tillvägagångssätt: Visa kunden att du bryr dig om vad de säger och att du vill hjälpa till att lösa deras problem. Att ha empati och medkänsla kan räcka långt när du är en kundtjänstagent.
- Kompetent: Ha god kunskap om ditt företags produkter och tjänster innan du pratar med din första kund. Denna kunskap gör att du kan hantera problem smidigt och effektivt.
- Proaktiv: Att vara kundtjänstagent handlar inte bara om att sitta och vänta på att telefonen ska ringa, du måste också vara proaktiv. Detta innebär ibland att nå ut till kunder när det finns problem som kan påverka flera av dem, informera dem om nya produkter och glöm inte att checka in med dem efteråt.
Arbetstider och lönevillkor
Ett jobb inom kundtjänst är vanligtvis inte ett nio-till-fem-jobb. Kom ihåg att de flesta företag har kunder som jobbar på kontorstid och bara hinner ringa eller skicka ett meddelande när de kommer hem.
Som kundtjänstagent måste du vara tillgänglig när kunderna behöver dig. Det betyder att du måste arbeta flexibla tider, och eventuellt på helger. Ett företag som erbjuder dygnet-runt-service är trots allt i kundens ögon ett hjälpsamt företag.
För att leverera detta måste du och ditt team dela upp arbetsdagen mellan er, det vill säga att du kommer jobba i skift. Det innebär att du kan behöva arbeta sena nätter vissa veckor, men du kommer normalt att rotera dina skift.
Kundtjänstagenter är heltidsroller, men ditt företag kan låta dig arbeta färre timmar beroende på ditt schema.
Lönen för en kundtjänstagent är vanligtvis inte särskilt hög men det varierar beroende på företag och landet du befinner dig i. Du kan också flytta till ett land med lägre levnadskostnader som kompensation för en lägre lön. Om du bor någonstans med högre levnadskostnader kan du behöva ta på dig några extra timmar, eller ett extra skift, för att kunna ha en viss livsstil.
I den här branschen kommer dessutom hårt arbete ofta att löna sig. Om du är konsekvent i ditt arbete, ger service av god kvalitet och blir kunnig i att sälja ditt företags produkter och tjänster, kan du oftast förvänta dig en befordran till befattningar som teamchef, senior säljare etc. Och dessa tjänster kommer med en löneökning.
I vissa roller kan du även få provision baserat på ditt arbete. Provisionen kan vara ett visst belopp per ny kund, en procentandel av vinsten du har gjort eller något annat prestationsbaserat mått.
Att ha i åtanke
Även om det kan låta som att du har stor frihet är det viktigt att komma ihåg att det inte är det lättaste jobbet i världen att vara kundtjänstagent. Även efter att du övervägt förmåner som flexibla timmar och möjligheter till hög provision, kommer du behöva jobba hårt.
Att behöva prata med arga kunder, genomlida långa arbetsdagar och att ha en prestationsbaserad lön som flåsar dig i nacken, kan vara extremt påfrestande för vissa. Men när du väl har fått ditt första jobb inom kundtjänst och vill fortsätta på samma spår behöver du aldrig oroa dig, det är oftast enkelt att få jobb som kundtjänstagent eftersom företag alltid anställer.
Det kan också vara ett steg upp på karriärstegen för dig att flytta till en roll som passar dina passioner och intressen bättre. Du kan fortsätta arbeta på större och mer prestigefyllda arbetsplatser då kundservice är en attraktiv kompetens för arbetsgivare.
Och även om du inte är intresserad av att arbeta med kundservice utomlands permanent, är det en fördel att ha på ditt CV som ung.
10 anledningar till varför du bör arbeta som kundtjänstagent utomlands
Vi tycker att det är en fantastisk möjlighet att arbeta som kundtjänstagent utomlands för alla som vill jobba och resa samtidigt. Men om du fortfarande inte är 100 % övertygad, har vi här samlat våra 10 främsta anledningar till varför det är ett utmärkt jobbval:
- Det kommer aldrig att bli brist på arbete
- Rollen kan vara det perfekta karriärsteget för dig som just tagit examen
- Du kan utveckla viktiga kommunikations- och problemlösningsförmågor
- Du behöver ingen tidigare erfarenhet för att ansöka
- Det kommer att se bra ut på ditt CV
- Arbetsuppgifterna kommer att vara desamma oavsett vilket land du arbetar i
- Lönen är inte dålig för ett jobb som inte kräver någon erfarenhet
- Du kan ofta arbeta hemifrån och resa medan du arbetar
- Mycket flexibla arbetstider, beroende på ditt företag
- I vissa roller finns möjlighet att få en provision om du arbetar hårt
Sammanfattning
Om du, efter att ha läst den här artikeln, tänker för dig själv "Jag tror jag vill flytta utomlands och arbeta med kundtjänst" kan vi hjälpa dig att göra det till en verklighet!
Att arbeta som kundtjänstagent är en utmärkt karriärmöjlighet för de som precis tagit studenten eller examen, eller resenärer som inte vill ha ett krävande jobb. Även om du behöver vissa personliga färdigheter, kräver de flesta arbetsgivare inte att du måste ha någon tidigare erfarenhet eller särskilda kvalifikationer.
Som kundtjänstagent kommer du att lära dig extremt viktiga färdigheter som hjälpa dig att gå vidare i din karriär. Dessa färdigheter är inte bara bra att ha i professionella sammanhang, utan de kommer även att boosta ditt självförtroende.
Så om tanken på att bo utomlands och arbeta inom kundtjänst lockar dig, så spana in våra lediga jobb här på Workwide!