Företagskultur i Storbritannien och Irland

Ska vi vara ärliga finns det en hel del som du bör vara beredd på innan du bestämmer dig för att flytta utomlands för att jobba. De flesta saker kommer du göra av bara farten, som att säga upp kontrakt och abonnemang hemma, men andra sakfrågor kan du behöva läsa på om innan du åker. Det kan till exempel vara bra att veta hur företagsklimatet ser ut i landet du vill jobba, samt om det finns några oskrivna regler när det kommer till arbetsplatsen. Det vore synd att göra ett dåligt första intryck på din nya arbetsplats endast på grund av att du inte gjorde din läxa och är tillräckligt påläst. Är det Storbritannien eller Irland du ska flytta till har du dock tur, här skiljer sig inte företagskulturen från Sverige extremt mycket. Jobba i Storbritannien Storbritannien är uppbyggt av fyra länder, dessa är England, Skottland, Wales och Nordirland. Oavsett hur dessa länder skiljer sig åt i uttryck och identitet, delar de en företagskultur som är uppbyggd efter respekt och ett städat yttre. Det är till exempel vanligt att hälsa och tilltala dina kollegor eller chefer med Mr eller Miss/Mrs och sedan deras efternamnnamn, detta sker oftast endast vid de första mötena men är något du bör hålla i minnet för att inte verka oprofessionell eller oartig. Detta sätt att hälsa är daterat i Sverige där vi numera har slopat herr och fru och kallar varandra vid förstanamn. Likt Sverige har även Storbritannien ingen bestämd klädkod, det är företaget du jobbar på som sätter standard. Med andra ord är det mindre acceptabelt att klä dig i jeans och t-shirt på en högt uppsatt bank eller en seriös advokatfirma, här uppskattas det om du klär dig mer affärsinriktat i kavaj eller dräkt. Utöver detta kännetecknar det engelska folket sig genom att vara punktliga, bra pålästa inför affärsmöten och de är dessutom skickliga förhandlare. När det kommer till förhandlingar är britterna noga och tar god tid på sig, det kan därmed ta lång tid innan du har ett påskrivet kontrakt. När du väl får ett är det dock precist och detaljerat. Hierarkin är dessutom väldigt påtaglig i Storbritannien, det finns ett tydligt led med chefer där den ena har mer makt än den andra. På flera arbetsplatser uppskattas det även om du lägger in några extra timmar dagligen och du förväntas varje dag göra ditt bästa för att gynna företagets tillväxt. Jobba i Irland Förhållandena i Irland vad gäller hierarkier, hyfs och klädkoder skiljer sig inte så mycket från de i Storbritannien. Irländarna är som regel ganska punktliga, men har en mer avslappnad relation till deadlines. Däremot förväntar de sig större punktlighet av utlänningar än av sina egna landsmän. Politik är också en mycket känsligare fråga här än i Storbritannien. Undvik framförallt att ta upp frågan om Irlands delning, även om den kanske diskuteras flitigt nu i Brexit-tider. Som utomstående är det lätt att trampa i klaveret utan att mena det. Viktigt är också att vara noga med att skilja på staterna Storbritannien och Irland, eftersom det lätt leder till irritation hos irländarna när utomstående behandlar båda länderna som ett och samma. Privata aspekter som skiljer sig från Sverige Det är vida känt att britterna är en aning känslokalla, det är sällsynt att en britt visar känslor öppet. Åtminstone i ett kontorslandskap. Samma sak gäller också irländarna. Så att prata vitt och brett om ditt privatliv på lunchen är inte alltid uppskattat. Svenskar är inte heller det mest sociala folket men en del skvaller bland kollegor sker självklart på kafferasterna, något du bör undvika på en brittisk eller irländsk arbetsplats om du inte känner att det finns utrymme för det med likasinnade. Fler hundratusen svenskar och människor från andra länder bor och arbetar i både Storbritannien och Irland så länderna och befolkningen är inte främmande för ”utlänningar” eller att utländsk arbetskraft kommer för att söka lyckan på de inhemska arbetsplatserna. Du kan hitta både internationella företag där alla typer av nationaliteter arbetar, samt typiska brittiska eller irländska arbetsplatser där du kommer skilja dig från mängden som skandinav. Oavsett var du hamnar uppskattas det enormt om du har en skaplig engelska och en relativ bred vokabulär. Acceptera även att uttryck som ”sorry” och ”please” kommer bli dina mest frekvent använda ord, du kan nämligen aldrig vara för artig i varken Storbritannien eller Irland. Hur Brexit påverkar arbetsmarknaden Brexit - Storbritanniens beslut att lämna EU påverkar självklart arbetsmarknaden. I dagsläget har inga större effekter skett på arbetsplatser men det råder en viss osäkerhet bland utländska företag. Just nu finns strategin hos många svenska företag att avvakta och följa utvecklingen kring Brexit noggrant. Framtida inskränkningar av den fria rörligheten kan påverka hur lätt eller svårt det blir att få jobb som EU-medborgare i Storbritannien, och det kan också påverka huruvida du kan stanna i landet efter mars 2019. Landets regering har en guide på sin hemsida som uppdateras med aktuell information. Går du fortfarande i planerna på att flytta till just Storbritannien för att jobba tycker vi att du ska satsa. Det finns alltid ett sätt att förverkliga en dröm.  
Publiceringsdatum 28.03.2018
Dela på:
Hitta jobb snabbt!
Personlig rådgivning
Välkända arbetsgivare

Relaterade artiklar

Rekommenderade jobb

Upptäck dessa länder

Cookies

Workwide använder cookies för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt. Genom att fortsätt använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies.