Det känns som att jag verkligen hittat hem, hos Teleperformance på Kreta!

Jag åkte ned till Kreta i april 2018 när jag var 19 år gammal för att börja jobba på Teleperformance i Chania. Jag hade precis kommit hem till Sverige från en långresa i Asien och kände att jag gärna ville få chans att komma tillbaka till värmen när jag såg annonsen från TP och bestämde mig för att nappa. Nu har jag bott och jobbat på Kreta i över ett och ett halvt år, och har aldrig ångrat mitt val att flytta till Kreta, det känns verkligen som att jag hittat hem! Jag hade inga särskilda tankar eller förväntningar om jobbet som kundservicemedarbetare eller hur företaget Teleperformance skulle vara – jag var helt enkelt lite rädd för att jag skulle bli besviken när jag väl kom hit om mina förväntningar skulle visa sig vara för mycket. Istället blev jag verkligen extremt glatt överraskad, både över kollegorna och företaget i sig med alla förmåner och utvecklingsmöjligheter som finns.

Jag jobbar som kundservicemedarbetare, men även med rekrytering sedan cirka ett halvår tillbaka. Jag flexar alltså mellan att vara agent och rekryterare. Det är otroligt kul att kunna växa i företaget och utvecklas mer och mer för varje dag. Det är otroligt motiverande att veta att man kan växa i företaget om man gör bra ifrån sig och när man väl åker hem så har man byggt på sig massvis med erfarenhet. Att flytta helt själv till ett nytt land där man inte känner någon är väldigt speciellt, vardagen blir helt plötsligt så annorlunda jämfört med livet i Sverige, på ett positivt sätt. Min vardag hemma i Sverige var långt ifrån den vardagen jag har idag, även fast jag jobbar i stort sett lika mycket här som jag gjorde hemma i Sverige. Största skillnaden är livet utanför jobbet - jag har så mycket mer att se fram emot när jag bor här på Kreta och man måste inte vänta på helg eller bättre väder för att kunna hitta på något som man ofta gör i Sverige. Det är väldigt speciellt att kunna dra att bada i havet, äta grekisk mat eller bara njuta av de sista sol-timmarna en helt vanlig dag, i stort sett året om.

Teleperformance hjälpte mig komma på plats och få en bra start

Redan innan jag åkte ner till Kreta fick jag hjälp av rekryteraren som bokade resa och skickade info om allt som kunde vara bra att tänkta på vid flytten, t.ex. checklistor. När jag sedan landade på flygplatsen i Chania blev jag och mina blivande kollegor upphämtade av andra kollegor från Teleperformance som körde oss direkt till våra respektive lokala boenden. Jag delade lägenhet tillsammans med två kollegor de första månaderna vilket var väldigt givande för mig. Det var otroligt kul och spännande att bo så nära inpå någon annan som hade gjort samma val som en själv att flytta ner, men det var även en trygghet i början eftersom vi alla tre var helt nya i landet och på jobbet. I vår lägenhet hade vi varsitt sovrum med egen balkong och så delade vi gemensamt på kök, badrum och tvättmaskin. Dessutom hade vi promenadavstånd ner till en strand och kontoret låg bara 10 min ifrån med bil. För oss fungerade detta hur bra som helst.

Det tog inte alls lång tid för mig att känna mig som hemma då det känns som att allt blir så mycket mer intensivt här. Redan efter några dagar tillsammans med kollegorna jag bodde med kändes det som att vi varit vänner hur länge som helst. Det tog inte heller lång tid innan man hade skapat sig en vardag, rutiner och ett umgänge utanför jobbet. Min utbildningsgrupp blev också en stor trygghet då vi tillsammans hjälptes åt, både i utbildningen och i början av jobbet innan man kände sig bekväm i alla system, produkter och rutiner i arbetet. Utanför jobbet hängde vi också ihop mycket under första tiden, samtidigt som vi lärde känna våra andra kollegor. Idag bor jag tillsammans med min pojkvän som jag har träffat här. Vi har en lägenhet ett stenkast från stranden i ett turistområde som heter Agio Apostoloi, samma område som jag bodde tidigare med kollegorna. Området har ett perfekt läge enligt mig, det är nära till Chania stad, till Teleperformance kontor, trevliga restauranger och mycket mer! Jag känner mig verkligen lyckligt lottad som har mitt liv här, jag är ju alltid på semester, kan man säga.

Person with Greece flag

Livet på Kreta

Jag tänkte beskriva lite hur en vardag i mitt liv här på Kreta vanligtvis ser ut. En vanlig vardag gör vi så här:

• Det första jag och min sambo gör på morgonen är att åka till gymmet och sedan direkt till jobbet där vi börjar kl. 09:00.
  • På Teleperformance sitter vi i nybyggda rymliga lokaler med utsikt ut över berg och palmer, det är en utsikt jag aldrig får nog av! Stämningen på kontoret är väldigt behaglig, trots att det är en hektiskt miljö med många kollegor. Folk håller en trevlig ton, och det finns många glada ansikten som bidrar med positiv energi på kontoret vilket jag tycker är så kul!
  • Kl. 17:00 slutar vi för dagen och åker då hem till vår lägenhet. Därefter går vi ofta ned till stranden och njuter av den fantastiska solnedgången (ja, det är lika romantiskt som det låter).
  • Kvällsmaten äter vi på vår altan, där det otäckaste som kan hända är att man blir lite myggbiten. Dagen tar sedan slut framför en TV-serie (detta är faktiskt den enda rutin som finns kvar från min vardag i Sverige).

En ledig dag eller helg gör vi så här:

Mina helger eller andra lediga dagar är jag på solsemester. Det är verkligen som att man är på en liten mini sol-semester varje ledig dag.Vissa mornar när jag och min sambo vill lyxa till det så åker vi till något fint hotell och köper frukostbuffé. Det är utan tvekan bästa sättet att starta dagen på. Vanligtvis så går vi och köper nybakade frallor i närmsta bageri, vilket är hur trevligt som helst i sin enkelhet. Under dagarna brukar vi vara på stranden, vilket varje gång är lika svårt och bestämma vilken strand man vill gå/åka till. Det finns verkligen hur många olika paradisstränder som helst att välja mellan. Trots att jag har varit här ganska länge så har jag bara sett en bråkdel av alla fantastiska ställe som finns, och då är jag ändå en person som älskar att upptäcka nya ställe. Väl på stranden brukar vi snorkla, sola och äta glass, sånt som man gör på en semester. Det finns även flera olika beachklubbar som vi brukar hänga på som variation från stranden. Min favorit-beach club heter Cabana Mare Beach Club, detta är min favorit på grund av deras specialitet som är sushi! När jag sitter i solen, äter sushi och är omgiven är härligt sällskap så är det svårt att hitta några fel med livet.

Som ni förstår så älskar jag att spendera mina dagar i solen och bara ta det lugnt på mina lediga dagar, men det finns även dagar då min äventyrliga sida tittar fram. Vid två tillfälle så har jag exempelvis vandrat i den kända ravinen Samaria George, detta är en vandring på 16,9 km genom otroligt vacker och häftig natur. Detta är väldigt kämpigt men det är verkligen något jag rekommenderar för den som gillar att utmana sig själv och uppleva den vackra miljön. Det finns verkligen något för alla och alla tillfällen. Jag har till exempel spenderat mina födelsedagar här (maj månad) på 5-stjärniga hotell. Då är man ju på semester på riktigt, utan att behöva betala dyra flygbiljetter för att komma till värmen. Detta tycker jag är den bästa presenten man kan önska sig om man bor här, om man som jag älskar att bo på hotell och njuta av hotellfrukost. Kreta är svenskarnas mest populära semester ort, vilket jag förstår. De flesta planerar sina resor hit flera månader i förväg och sparar pengar till resan kanske ännu längre, för att sedan stanna i en vecka. Min vardag finns i ett semesterparadis, även fast det numera känns som vilken vardag som helst. Min familj och vänner hemma i Sverige påminner mig ofta om hur bortskämd jag är som har mitt liv här, och jag kan inget annat än att hålla med.

Jag har minst sagt vunnit så mycket mer än en fin solbränna av att flytta till Kreta och jobba på Teleperformance.

Jag tycker helt ärligt att alla ska ta chansen att testa och jobba utomlands någon gång och gärna en längre period så att man får prova en annan dagsrytm och nya rutiner. Det är så spännande och lärorikt att testa på och bo i en helt ny kultur, inte bara stanna för en eller två veckor semester. Jag tror helt enkelt att det är sunt för ens personliga utveckling, utifrån mina egna erfarenheter. Frida Svensson (@mikaelafrida) Recruiting Representative, Teleperformance Nordic **Är du vår nya kundservicemedarbetare till Kreta? Ansök nu här!

Publiceringsdatum 16.10.2019

Rekommenderade jobb

Upptäck dessa länder

Cookies

Workwide använder cookies för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt. Genom att fortsätt använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies.